poniedziałek, 18 lipca 2016

CZAR WODOSPADÓW

,, Jakaż to prządka snuje białe nici,
Które wśród głazów migają tak żywo, 
Że je z daleka ledwie wzrok pochwyci?
Jakaż to prządka rozpierzchłe przędziwo
łowi po skałach strojnych w szarą pleśń?
I z drobnych nitek srebrną wstęgę przędzie,
I przez granitów przewiesza krawędzie,
Nucąc wieczyście jednobrzmiącą pieśń?..."


Dziki Wodospad na Łomnicy w Karpaczu


Wodospad Kamieńczyka w Szklarskiej Porębie


Wodospad Szklarki w Szklarskiej Porębie

Sudeckie wodospady są tak samo urokliwe jak te tatrzańskie opisane przez Adama Asnyka. Oczywiście nie mogą się z nimi równać wysokością. Ale intensywnym szumem, wartkim strumieniem czy odbiciem tęczy w rozproszonych kropelkach wody już tak. Uwielbiam wpatrywać się w obrośnięte paprociami skały. Podziwiam siłę natury, która w najbardziej niedogodnych miejscach wyśmienicie sobie radzi. Patrzę na wodę, która omija przeszkody i pędzi porywając ze sobą gałęzie i szyszki, a nieraz i coś większego. 





Dziki Wodospad jest tak naprawdę zaporą, którą wybudowano po tragicznych w skutkach powodziach występujących w XIX wieku. Dziki oznacza w tym wypadku groźny, nieobliczalny.



Według legendy Kamieńczyk wziął swoją nazwę od chłopca Bronisza, który poszukiwał w wysokich górach szlachetnych minerałów i niestety spadł ze skał wracając do domu z bogactwami podarowanymi przez rusałkę Łabudkę. Ona też poniosła śmierć. Z łez jej sióstr powstał najpiękniejszy karkonoski wodospad.



O pochodzeniu Szklarki też można usłyszeć baśń. Córka szklarza przez pomyłkę ducha gór ginie. Jego łzy tworzą malowniczy, zwężający się u dołu wodospad.



Niekiedy warto przejść się wzdłuż potoku i poobserwować nurt strumienia. Nie śpieszyć się. Leniwie płynąca woda też ma swój urok :)


10 komentarzy:

  1. Uwielbiam wodospady, te duże i te małe, szum wody to muzyka dla moich uszu :)
    Wspaniałe zdjęcia!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie też jest to odpoczynek :)

      Usuń
  2. I własnie najbardziej lubie to co pokazałas na końcu iść wzdłuz rzeki,strumienia, potoku....a jak ja dawno nie byłam w tamtych stronach na urlopie...., rok temu zima byłam krótko w Sosnówce koło Karpacza a teraz znów zatęskniłam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spacer wzdłuż płynącej wody ma w sobie coś magicznego :)

      Usuń
  3. Byłam w górach w dzieciństwie i nadal pamiętam te obrazy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że moje dzieci też zapamiętają :)

      Usuń
  4. Kocham wodę i jej szum. Wodospady to wspaniałe dzieła natury, są piękne i właśnie jak pisałaś, baśniowe:) Kojarzą się z nadprzyrodzonymi siłami...
    Cudowne, górskie wakacje. Te tereny są prześliczne. Byłam tam dawno temu, ale mam te miejsca głęboko w pamięci.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądziłam, że Sudety mnie tak zadziwią :)

      Usuń
  5. Kilka lat temu byłam nad tymi wodospadami, jest tam pięknie. Bardzo lubię szum wody. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń