piątek, 28 kwietnia 2017

WDZIĘK TAWUŁY

Gdy zawilce i hiacynty osiągną pełnię kwitnienia, w ogrodzie pojawiają się wdzięczne, białe kwiatuszki tawuły wczesnej. W tym roku cieszę się z nich jak nigdy wcześniej. Po zniszczeniu przez mróz kwiatów magnolii jest to pierwszy kwitnący krzew po forsycji. Drobne kwiaty zebrane są gęsto na przewieszających się ubiegłorocznych gałązkach. Najpierw otwierają pąki te wystawione na promienie słoneczne, a trochę później te w cieniu. W pełni kwitnienia krzew wygląda z daleka jak śnieżna kula. 


 







Po kwitnieniu obcinam wszystkie kwitnące wcześniej pędy, a także te wyrastające z boku. Niestety krzew szeroko się rozrasta i niepilnowany mógłby zagłuszyć inne roślinki. Nawet latem tawuła zachowuje swój wdzięk lekko kołysząc się na wietrze, a jej wąskie, jasnozielone liście mogą być efektownym tłem dla innych roślin :)

28 komentarzy:

  1. Zima nam dala w kość, ale wiosna zachowuje się jeszcze gorzej. Od trzech tygodni zimno i pada. Długi weekend też źle się zapowiada. Depresyjnie.. dobrze ze chociaż przyroda wnosi nieco optymizmu. U mnie kolorowo od tulipanów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jutro i pojutrze u mnie zapowiadają 14 C. Nie jest to 20 C jak w zeszłym roku, ale porównując z ostatnimi bardzo zimnymi dniami, to już coś :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie ją pokazałaś. Bardzo lubię tawuły, mam ich kilka u siebie. Znasz może jej nazwę? Bardzo mi się podoba. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety już nie pamiętam nazwy. To był jeden z pierwszych moich zakupów do nowego ogrodu :)

      Usuń
    2. Chyba wiem, która to. Obecnie zaczyna kwitnąć u mnie. Ma tak malutkie kwiatuszki, że dopiero jak się pochyliłam nad nimi i wpatrywałam to rozpoznałam je z twoich zdjęć (chyba) Chociaż moje są niby białe, ale przy zbliżeniu coś tam się różowi. Gałązki ma takie długie, prawda? Kształt krzewu można by porównać do rozkloszowanej sukni?

      Usuń
    3. Pędy najpierw rośną w górę, a potem pod wpływem swojego ciężaru zwieszają się w dół. Ale w mojej brak różowego koloru. W środku płatka lekki żółty :)

      Usuń
  4. Ojej, faktycznie prześliczna roślina. Pięknie wyeksponowałaś ją za zdjęciach. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej zapach nie jest tak wspaniały, ale często ścinam gałązki i wstawiam do wazonu :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Chyba wszyscy jesteśmy już spragnieni prawdziwej wiosny :)

      Usuń
  6. Pięknie kwitnąca roślina!U mnie kwiatów niewiele bo psy mi wszystko depczą i obgryzają.Zawsze jest cos za coś. A czy kwiaty tawuły pachną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mają słaby, słodki zapach, ale nie wszyscy go lubią. Mi nie przeszkadza i to jest najważniejsze :)

      Usuń
  7. Sliczne zdjęcia tawuły. Jak zawsze mistrzowskie zbliżenia, które uwielbiam. Taka ta aura w tym roku niesprzyjająca. Ja nawet nie zrobiłam zdjęcia ogrodu bo u mnie leje i leje deszcze. może jutro bedzie ładniej. Wam życzę słońca w ten długi majowy weekend!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomyślna pogoda by się przydała, bo to i ognisko w planie i wycieczki... :)

      Usuń
  8. Przepiękna roślina i zachwycające zdjęcia. Ja też kocham Twoje zdjęcia makro. Są świetne.
    Przed chwilą wróciłam z Ołomuńca. Pogoda nie dopisała ale urzekły mnie kwitnące róże.
    Sądziłam, że śnię. To było jak abstrakcja.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwitnące róże o tej porze... Czyżby w Czechach nie było ostatnio śniegu ?

      Usuń
  9. U mnie niestety także kwiaty magnolii zmroził mróz. Pięknie zakwitła Twoja tawuła. W tym roku i ja mam zamiar posadzić dwie odmiany z tego gatunku - Genpei oraz Goldmound. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tawuły japońskie też mam - kwitną latem :)

      Usuń
  10. Wygląda ślicznie :-) Aż się cieplej m sercu robi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rośliny mimo tego zimna jakoś sobie radzą :)

      Usuń
  11. Piękne,subtelne,białe kwiatuszki.Śliczne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wydawało mi się, że napisałam komentarz, ale może nie opublikowałam? Bo nie widzę. Teraz tawuła juz na pewno w pełnym rozkwicie. Piękne zdjęcia z bliska. Może wstawisz zdjęcie całego krzewu? U mnie ta tawuła była źle przycięta (za późno) i mam bujne kwiaty tylko w górnej części. Mam nadzieję, że następna tawuła Van Houtte'a będzie całą biała, to już za jakieś 2 tygodnie (a kwiaty ma takie same, jak tawuła wczesna, tylko zebrane w bukieciki, pęczki).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie zakwitł cały krzew. Temperatura mimo słońca niska...z jednej strony dobrze, bo przedłuża się kwitnienie zawilców czy ułudki, ale z drugiej...nie mogę się doczekać kolejnych kwiatów :)

      Usuń
  13. Przepiękne...niestety nie posiadam, muszę sobie sprawić choć jeden krzew :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nie zawiedziesz :)

      Usuń
  14. Uwielbiam tawuły i tę ich śnieżną biel. Ślicznie sfotografowałaś urodę pączków kwiatowych :)

    OdpowiedzUsuń