czwartek, 7 września 2017

ARKADIA W ZIELENI

Gdy już siódmy z rzędu poranek wita mnie deszczem i nie chce mi wystawiać się nogi poza cieplutka kołdrę, czas na letnie, słoneczne wspomnienia...


W 1778 roku Helena z Przeździeckich, księżna Radziwiłłowa zakłada park romantyczny, w stylu angielskim. Ulegając ówczesnej modzie nazywa go Arkadia, na cześć mitologicznej krainy szczęścia, spokoju i beztroski. Jej projektanci: Zug, Norblin, Orłowski i Ittar tworzą malowniczy park, wykorzystując naturalnie ukształtowany teren oraz rezygnując z symetrycznych linii. 





Pomiędzy rośliny wkomponowują różnorodne formy architektoniczne, miejsca zadumy i wypoczynku. Spacer po tym zakątku wśród starego drzewostanu uświadamia jak wielką pracę musiano wykonać. Obecnie ceglane mury porośnięte pnączami wyglądają prześlicznie w prześwitujących przez konary drzew promieniach słonecznych. Mimo, że wiele budowli rozebrano, te które pozostały lub odbudowano zdobią Arkadię. Są po prostu niezwykłe :)

Świątynia Diany


Akwedukt






Przybytek Arcykapłana


Łuk kamienny


Dom Murgrabiego

Domek Gotycki

Warto znaleźć trochę czasu na spokojny spacer po parku, aby na koniec przysiąść na jednej z ławeczek ustawionych na brzegu stawu :)






19 komentarzy:

  1. To cudowna posiadłość. Pełna nostalgii, romantyzmu i tajemniczych miejsc. Dobrze było być księżną w ubiegłych wiekach:)
    My też mamy swoje Arkadie, w których jesteśmy szczęśliwe:) Nieprawdaż?
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko my zakładamy swoje Arkadie same :)

      Usuń
  2. Cudownie powrócić do lata... chociażby do tego na zdjęciach... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po ostatnich zimnych i deszczowych dniach marzy mi się trochę słońca...

      Usuń
  3. Cudowna relacja i przepiękna posiadłość.
    A co do deszczy? mam ich już powyżej uszu.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dziś nie będzie padać...Byłaby to jakaś odmiana :)

      Usuń
  4. Przpiękne, nastrojowe miejsce i nazwa bardzo dla niego adekwatna.A gdzie mieści się ten cudny park?!:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Acha! Muszę sobie znaleźć na mapie to miejsce!:-)

      Usuń
  5. Kocham takie parki, a budowle tego typu tylko dodają im uroku. Bardzo fajna i ślicznie pokazana wyprawa. :)

    Miłego weekendu, pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Część budowli od początku miała przypominać ruiny, aby ich otoczenie było bardziej tajemnicze :)

      Usuń
  6. Piękna relacja, jak i miejsce, które pokazujesz. Nie byłam jeszcze Nieborowie, zachęciłaś mnie.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zachwycające miejsce. Mogłabym tam przesiadywać godzinami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak piękne, że wybierają je młode pary na swoje wspomnienia :)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Miło się wypoczywa w takim miejscu :)

      Usuń
  9. Ja ja dawno nie byłam w Arkadii... Aż wstyd,mieszkam tak blisko. Cudownie przypomniałaś ten park romantyczny. Wpisuję jako obowiązkowy punkt programu na przyszły sezon.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też kalendarz się wypełnia. Żeby tylko czasu starczyło :)

      Usuń